Lovagkor témahét

Lovagkor – a megelevenedett történelem. Ezt a címet kapta iskolánk tantárgyi „jó
gyakorlata”, melynek során 6. osztályos tanulóink rendhagyó módon ismerkedtek meg a középkor történelmének egy szakaszával. A témahét elsődleges célja az volt, hogy életszerűvé tegyük az írott történelmet, sokoldalúan mutassuk be a
lovagok életét, s a történelem tantárgyon kívül bevonjunk más tárgyakat is az ismeretszerzés folyamatába. Így aztán vizuális kultúra órán lovagi címer, hon-és népismereten középkori graffiti készítés folyt. Testnevelés órán a lovagi torna szabályaival, lovagi játékokkal ismerkedhettek a gyerekek, magyar irodalomból a lovagi költészettel, sőt ők maguk is írtak verseket. A lányok ügyeskedtek a keszkenők hímzésében, míg a fiúk apródruhára festettek címert. Kódexdobozt díszitettek dekupázs technikával, iniciálék rajzolásával osztálykódex is készült. Érdekes előadást hallgathattak a gyerekek a gyógyítás módjairól, megismerkedtek néhány gyógyfűvel s maguk is készítettek levendulazsákokat. A lovagkor sajátos öltözetét és fegyverzetét is felelevenítették diákjaink, sőt az íjászkodás rejtelmeibe is betekintést nyertek. Várak épültek papírból és fából (egy kis apai segítséggel). Még egy középkori tánc megtanulására is jutott idő. Talán az egyik legnagyobb élményt a középkori lakoma jelentette. A húsoktól roskadozó tálak látványa meghozta a gyerekek étvágyát, és a kor szokásaihoz hűen, evőeszközök nélkül láttak neki a falatozásnak. Nagy sikert aratott a gyerekek körében a sümegi kirándulás is, ahol egy lovagi tornát tekinthettek meg. A témahét zárásaként a produktumokból, fotókból kiállítás készült, melynek megnyitóján előadták a héten tanult középkori táncot. Élményekben gazdag, tartalmas hetet zártunk. Szeretném megköszönni Némethné Grasanovics Zsuzsának, Kovácsné Bazsó Katalinnak, Bíróné Ibolyának, Sassné Marikának és Kovács Balázsnak a témahét lebonyolításában nyújtott segítségét.

Paksiné Kecze Tünde