Erasmus+ Get Away From The Screens

Az 1. mobilitás

A nagykanizsai székhelyű Kaán Károly Környezetvédelmi Egyesület, a projekt vezető partnere látta vendégül 2024. július 8-12-ig a projektpartnereket: Liceul Teoretic EVISS lasi (Románia, 8th Primary School of Serres (Görögország), Küresel Yabanci Dil Egitimcileri Dernegi (Törökország).

Magyarországról a mi iskolánk, az Egyházasrádóci Kossuth Lajos Általános Iskola vesz részt a projekt megvalósításában 3 fővel. (Horváthné Egyed Tímea, Horváth Anikó, Süle Erika

A projekt fő célja, hogy felhívja a gyerekek és fiatalok figyelmét a képernyőfüggőség problémájára és alternatív lehetőségeket kínáljon annak csökkentésére.

A projektben a következőket szeretnénk elérni:

  1. A tanárok megfelelő ismeretekkel rendelkezzenek a természetes környezetben játszható játékokról és tevékenységekről, és képesek legyenek alkalmazni azokat.
  2. A tanárok megtanulják és alkalmazzanak olyan kreatív módszereket, melyekkel növelni tudják a gyerekek természethez való kötődésüket.
  3. A tanárok legyenek tisztában az olyan egészségügyi problémákkal, mint a képernyőfüggőség és a fizikai inaktivitás.
  4. Az iskolai innováció támogatása a tanulók kreativitásának ösztönzése.
  5. Új tanulási módszerek kifejlesztése a természeti környezet felhasználásával a kulcskompetenciák fejlesztése érdekében.
  1. nap

A projektmenedzser köszöntötte a résztvevőket, s rövid prezentációt tartott a projektről és annak fő tevékenységeiről.

Ezt követően a projektben résztvevők egy ún. „Icebreaker” tevékenység keretében megismerhették egymást. A bemutatkozás során a partnerek videok és rövid prezentációk segítségével bemutatták saját országukat, városukat és iskolájukat.

A nap második felében csapatokat alkottunk és azt a feladatot kaptuk, hogy gyűjtsük össze az ismert kulcskompetenciákat, majd vizsgáljuk meg azokat olyan szempontok alapján, hogy a saját iskolánkban ezek közül melyek kifejezetten fejlettek, s melyek a  fejlesztésre szorulók.

A nap végén a csapatok megkapták azt a feladatot is, hogy ki, milyen típusú játék kifejlesztésén dolgozik majd a héten.

  • nap

A második napon a képernyőfüggőség okairól, tüneteiről, következményeiről beszélgettünk. Megnéztünk egy összefoglaló diasort, majd ennek az egyes elemeiről szólt a megbeszélés.

Hallgatva a többi ország saját tapasztalatát, megállapítható, hogy nem helyi vagy regionális problémáról, hanem globális kérdésről, a világ minden országát érintő gondról van szó. Ezért is olyan aktuális ez a projekt.

Délután csoportokban dolgoztunk tovább. Az egyik csapat társasjátékot fejlesztett, a másik csapat szabadulószobát, míg a harmadik csapat kertészkedéssel kapcsolatos játékot fejlesztett ki. Ezeken a feladatokon egész héten dolgozhattunk, külön figyelmet fordítva arra, hogy ezek a játékok fejlesszék a kulcskompetenciákat, és a fenntarthatóság témakörét is valamilyen módon felöleljék.

  • nap

A harmadik napon a kirándulásé volt a főszerep. Szerettük volna külföldi vendégeinknek megmutatni Magyarország szép természeti és történelmi értékeit. Ezért már hajnalban elindultunk vonattal a Balatonra, Siófokra, ahonnan hajóval utaztunk tovább Tihanyba.

Projektpartnereinket – akik először jártak Magyarországon – elvarázsolták hazánk természeti szépségei.

  • nap

A program a képernyőfüggőség problémájának további, mélyebb megbeszélésével folytatódott. Szerepjátékos formában próbáltuk a kérdést megvizsgálni a szülők, a diákok és a pedagógusok oldaláról is. Mindezt oly módon valósítottuk meg, hogy mindhárom célcsoportnak érvelnie kellett a saját meggyőződése mellett, miközben a moderátorok irányított kérdéseket tettek fel számukra. Vendégül hívtunk középiskolásokat, akik elmondták saját mobilhasználati szokásaikat, s az internet felhasználási gyakorlatukat.

  • nap

Ezen a napon a kidolgozott játékok nyers változatainak bemutatása zajlott. Az egyik csoport szabadulószobát, a másik csoport társasjátékot, a harmadik pedig kertészkedéssel kapcsolatos játékot mutatott be.

Ezt követte a program zárása, értékelése, majd a következő mobilitás részleteinek pontos megbeszélése, időpontok egyeztetése.

Végül az ünnepélyes zárórész következett, ahol mindannyian átvehettük a mobilitáson való részvételünket igazoló oklevelet.